Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 24 september 2008

Vanjas ord.

Av rikku - 24 september 2008 21:00

Jag satt idag och skrev en lista över de ord som Vanja kan hittills. Hon lär sig ju nya ord hela tiden, så det är svårt att komma ihåg alla i huvudet. Så här ser listan ut än så länge:


Vanja kan säga:


  • Mamma
  • Pappa
  • Bebis
  • Barn
  • Näsa
  • Öga
  • Öra
  • Mun
  • Kind
  • Panna
  • Fot
  • Tröja
  • Byxor
  • Strumpa
  • Jacka
  • Sko
  • Mössa
  • Kisse
  • Vovve
  • Pippi
  • Nalle
  • Docka
  • Bil
  • Lampa
  • Blomma
  • Fluga
  • Klocka
  • Hej
  • Vill ha
  • Jag vill upp
  • Nej
  • Ja
  • Ramla
  • Spillde
  • Kiss/a
  • Bajs/a
  • Blöja
  • Oj
  • Godis
  • Mat
  • Apa
  • Kudde
  • Täcke
  • Min
  • Tack
  • Slut
  • Borta
  • Titta
  • Tittut
  • Ost

Det finns säkert ord hon kan som jag inte kommer på just nu att hon säger, men som synes så är det ganska mycket ord och hon kan kommunicera riktigt bra. Det är ofta numera som hon kan meddela vad hon vill och vi förstår henne. Sen finns det naturligtvis mycket ord hon säger som vi inte har en aning om vad det ska betyda. "Pappala" är ett typiskt exempel på det. Hon säger det till allt möjligt och det är helt omöjligt att lista ut vad det ska vara. Det har ingenting med "pappa" att göra i alla fall, det är en sak som är säker. Det hade man annars kunnat tro.


När det gäller de här orden i listan så säger hon dem naturligtvis inte perfekt, om nu någon trodde att jag ville påstå det. Hon är bara ett år och säger det mesta på sitt eget sätt. "Jag vill upp" blir exempelvis "y-up" eller hur man nu ska skriva ut det. "Borta" blir "botta", "tack" blir "tat". Men vi förstår henne och det är ju det som är det viktiga.


Sen förstår hon fler ord än vad hon kan säga. Säger man åt henne att peka på naveln, magen, armen eller benet så gör hon det, men ljuden hon gör liknar inte orden på något sätt, så därför tar jag inte med de orden i listan ovanför.


En annan duktig sak som hon numera gör är att hon säger till när hon kissar eller bajsar. Då kommer hon fram, pekar på blöjan och säger "bass!" Jättegulligt! Duktigt också, men det nämnde jag väl? ;) Jag är så stolt över vår lilla tjej.


Hon vill också hjälpa till med att packa upp påsarna när vi har varit och handlat. Hon lyfter upp sakerna ur påsarna och räcker dem till mig. Idag hade vi handlat hårgelé (till Tommy) och när hon tog upp dem sa jag till henne att "det är pappas". Då tog hon hårgelén, en åt gången, (vi hade köpt tre tuber) och gick in med dem till Tommy i vardagsrummet. Gulliga hon! Hon förstår vad vi säger till henne och hjälper till så mycket hon bara kan. När Tommy hängde tvätt häromdagen så gick Vanja och hämtade andra plagg (smutsiga, såklart) och "hjälpte till" med att hänga upp. Så sött!


Världens gulligaste unge, det är hon, det. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards