Thorn without a rose

Alla inlägg under januari 2010

Av rikku - 30 januari 2010 20:30

Jag förstår mig inte på det här. Den senaste veckan, minst, har jag lidit av en minst sagt paralyserande trötthet. (Mer än vanligt, alltså). Redan vid sjutiden, när vi lägger barnen, känner jag mig så trött att jag hade kunnat gå och lägga mig. Vissa kvällar har jag gjort just det också, men har haft väldigt svårt att somna, tröttheten till trots.


Natten till idag sov Lukas bättre än han någonsin har gjort tidigare. Barnen somnade vid sjutiden som vanligt. Vid elva så gnällde han till några gånger, men vaknade aldrig ordentligt. Först klockan fem (!) så vaknade han och var hungrig. Jag var hur trött som helst eftersom jag hade vaknat klockan fyra och inte kunnat somna om, så jag orkade inte göra någon välling utan ammade honom bara. Halv sex sov han igen och vaknade inte förrens det var dags att gå upp. Däremot vaknade Vanja och ville också komma till vår säng och gosa och det fick hon naturligtvis också. Men tio i sex bar jag tillbaka henne till hennes egen säng. Jag var enormt trött och behövde få mer sömn. Tack och lov somnade jag om och fick i alla fall några fler timmars sömn.


Jag undrar om det är för att vi är så uppbokade på helgerna som gör att jag är så trött. Ingen helg blir ju någon riktig vila eftersom vi hela tiden ska iväg någonstans. I så fall kan vi ju åtminstone se ett slut på det hela. Det är "bara" två helger kvar innan vi har en "ledig" helg.


Vi har fortfarande inte frågat Tommys mamma om hon vill vara barnvakt då. Det känns lite jobbigt att fråga henne eftersom hon redan sitter barnvakt så mycket, dock inte åt våra barn. Hon måste ju tycka att det blir jobbigt att vara barnvakt så pass mycket, i och med att hon är sjuk, så då vill man inte riktigt tränga sig på och fråga om hon kan ta två barn till under en hel helg. Samtidigt har vi inte så många andra att fråga. Men ska vi fråga, då är det Tommy som ska fråga. Det känns inte riktigt rätt att jag ska ringa och fråga om det. Jag vet inte riktigt varför, jag menar, jag ringer ju till henne och frågar andra saker, men just det här känns som att det är Tommys uppgift.


Vi får hoppas att hon vill vara barnvakt. Vi behöver verkligen en "vuxenhelg", så att säga. En helg som vi kan umgås på, då vi inte är föräldrar i första hand utan ett par. Det tror jag kan vara väldigt viktigt. När jag tänker på att vi inte haft ens en dag ensamma på snart tre år så känns det lite deprimerande. Inte för att vi så gärna vill slippa barnen, utan för att vi gärna vill umgås som vuxna också. Det kan vara svårt att få till under småbarnsåren, men med lite hjälp så..

Av rikku - 30 januari 2010 11:00

Det är fullt upp med födelsedagar nu. Förra veckan fyllde Lukas, igår fyllde Tommys bror (vi ska åka dit alldeles strax), nästa vecka fyller min mamma, veckan därpå fyller Tommys mamma och min farfar och två veckor på det fyller Tommy år och min farmor.


*pust*


Inte en lugn stund. Eller åtminstone inte en lugn helg på väldigt länge.

Av rikku - 29 januari 2010 21:30

Jag skrev aldrig något om det igår, men gårdagen var faktiskt min och Tommys fyraårsdag. Fyra år har vi varit tillsammans nu. Jag vet inte om jag tycker att det känns som mycket eller lite. Ibland känns det som att vi har varit tillsammans mycket längre än fyra år, en evighet ibland, (på ett positivt sätt, alltså) och ibland känns det som att vi nyss blev ihop.


Det är märkligt, det där. Hur det kan kännas så olika. Men att tiden går, det kan man ju inte förneka. Vi ser ju bara på barnen hur lång tid det har gått. Lukas är ett år nu och Vanja fyller tre. De blir så stora, barnen.


För all del, vi blir äldre också, förstås. Tommy fyller 23 och jag blir 29. Men det känns inte lika stort.


Vi "firade" gårdagen med lite ostbågar och chips och en film. Vi såg på "Män som hatar kvinnor" som Tommy har velat se länge. Den var väl helt okej, får jag väl säga. Man fick väl inte några djupare sympatier för hon Salander, men det är väl inte meningen heller. Nån dag ska vi väl se "Flickan som lekte med elden" också. Det sjuka med gårdagen var bara att vi började se filmen tidigt och jag var otroligt trött när den var slut. Det kändes som att klockan var halv tolv eller nåt, men när vi tittade på klockan så var den bara kvart i tio! Bara barnet, ju. (Nå, det tycker jag väl egentligen inte längre. Min uppfattning om tid och klockslag och vad som är sent och vad som är tidigt har förskjutits en hel del sen vi fick barn.


Men det är väl som det ska vara, antar jag. :)

Av rikku - 29 januari 2010 11:30

I Aftonbladet kan man idag läsa en debattartikel skriven av Fredrik Reinfeldt. Där talar han sig varm om skattesänkningarna och dunkar sig själv i ryggen över att de har sänkt skatten ytterligare och därmed sett till att folk har mer pengar kvar i plånboken. Han talar om att det ska "löna sig att arbeta" och säger sig ha förståelse för de stackare som trots att de arbetar inte får lönen att räcka. Sedan säger han också:


"Men jobbskatteavdraget har också andra positiva effekter. När det lönar sig bättre att arbeta blir det på sikt fler som jobbar och färre som hamnar i utanförskap. Då minskar inkomstskillnaderna och klyftorna i samhället. Dessutom ökar den disponibla inkomsten – hur mycket pengar vi egentligen har att röra oss med – mer än dubbelt så mycket för dem med lägst inkomster jämfört med dem som tjänar allra mest. För första gången på länge väljer också fler kvinnor än män att arbeta mer och kan på det sättet öka sina inkomster. Tack vare jobbskatteavdraget ökar rättvisan i Sverige."


Jag har så mycket protester mot Reinfeldts artikel så jag vet inte ens riktigt var jag ska börja. Men vi kan väl börja i den änden. "När det lönar sig bättre att arbeta blir det på sikt fler som jobbar". Ja, för det är ju för att det inte lönar sig att arbeta som folk är arbetslösa. Det har ju INGENTING att göra med att det finns för få jobb. Självklart inte.


... Alltså, är han seriös? Är det verkligen så moderaterna tror att verkligheten ser ut? Att folk väljer att vara arbetslösa för att de får så gott om pengar i alla fall? Nog för att jag har hört att moderater resonerar så, men jag har tänkt att "det är nog en överdrift, för så korkade är de väl ändå inte". Men jo. Tydligen är de just så korkade. De tjänar så mycket pengar att de inte har något begrepp om dem längre. De tror på fullaste allvar att 9700 kronor i månaden (som är maxtaket) är mer pengar än vad man får om man jobbar. Lägg av! Eller jämför de kanske med höginkomsttagare med inkomstförsäkingar hit och dit (som de har råd att betala) som kan få ut 90% av sin lön, (i vissa fall till och med 100%, har jag hört) i något år eller så?


Det är inte rimligt att jämföra så. Merparten av alla arbetslösa jobbar häcken av sig för att få ett jobb. De springer till Arbetsförmedlingen stup i kvarten, dock utan att få någon hjälp där (vad sjutton har vi Arbetsförmedlingen till nuförtiden egentligen?), fyller i papper och skickar in, skriver ansökningar, ringer runt, frågar kompisar och föräldrar och bekanta efter jobb och ändå, ändå klassas de av Herr Reinfeldt och co som lata!


Det är så sjukt, så det är inte sant. Men det är ju tyvärr det det är.


Sen undrar jag över uttalandet "för första gången på länge väljer också fler kvinnor än män att arbeta mer och kan på det sättet öka sina inkomster." Vad då? Vad då "väljer fler kvinnor än män att arbeta mer"? Menar han att jobba övertid eller att fler kvinnor än män får jobb? Ärligt talat låter det i mina öron som att han anser att kvinnor är lata och väljer att sitta hemma och leva på sina män, men nu, nu börjar de söka sig ut i arbetslivet och kan öka sina inkomster!


Om det är så han faktiskt menar, då äcklar det mig något fruktansvärt.


"Sverige har också drabbats hårt av krisen, men vi hade – till skillnad från många andra – byggt upp skyddsvallar genom en ansvarsfull ekonomisk politik med stora överskott i budgeten. Vi skickade inte in skattepengar i bankerna eller i industristöd. Vi lyssnade inte på oppositionen."


Nej, det var ju tur. Vad skönt att de inte har använt pengarna som skulle till industristöd! Det måste kännas bra för de underleverantörer som nu har gått i konkurs. Bra jobbat, Reinfeldt! Riktigt bra gjort! Och du, de där företagen som har gått i konkurs, deras arbetare, de är ju ändå bara lata, så de får skylla sig själva att de är arbetslösa nu. Vilken tur att du har sänkt skatterna för de som jobbar så de är mer motiverade till att söka andra jobb nu!


"I ett föregångsland ska det löna sig att arbeta".


Men blir du sjuk, arbetslös eller gammal, då får du fan i mig skylla dig själv. Hurra för högerpolitiken.




För allas skull, rösta rött i september! Innan fler dör.

Av rikku - 28 januari 2010 13:15

Idag är det toppenväder ute! Snön som föll igår (som jag hade tänkt skriva om men som aldrig blev av, så det inlägget finns inte) har skapat ett riktigt vackert vinterlandskap här hemma. Solen skiner, fåglarna kvittrar, himlen är alldeles klarblå och även om det blåser lite så är det jätteskönt ute. Särskilt kallt är det absolut inte.


Så efter frukosten så bylsade jag på mig och barnen alla vinterkläder och traskade ut. Kälken som vi fick i förrgår fick också följa med ut på premiärtur. Till min förvåning så kunde faktiskt båda barnen sitta på den samtidigt! Jag var övertygad om att Lukas skulle häva sig ur och försöka ställa sig upp eller dylikt, men han satt jättesnällt och fint framför Vanja, som var jätteduktig och höll i lillebror hur fint som helst.


Tusan att jag inte tog med kameran ut, alltså. Men det får bli vinterbilder någon annan dag.


Vi körde en tur på gården och sen tänkte jag ta en sväng längre bort, men jag ändrade mig ganska snart. Vanja ville dra kälken själv och Lukas ville inte gå åt samma håll som vi, så vi vände tillbaka in på gården istället. Där planterade jag Lukas i snön (han satt jättestill och såg helt förundrad ut) och skuttade omkring med Vanja i snön. Jag till och med slängde mig ner på marken och gjorde en snöängel! Haha, jag har nog inte gjort nån snöängel sen mellanstadiet eller så. Inte har jag några täckbyxor heller, så jeansen blev naturligtvis jätteblöta, men vad gör väl det? Vanja kastade sig också ner och försökte göra en ängel. Den blev väl inte helt lyckad, men det var ett gott försök i alla fall!


Efter en stund så kom grannarna ut också! De hade med sig en pulka, så vi gick ut på baksidan av husen och åkte pulka. Det har jag heller inte gjort på hur många år som helst och Vanja har ju aldrig gjort det. Vi får nog köpa en pulka till nästa vinter. Sista gången vi åkte så hade jag både Vanja och Lukas i pulkan. Trångt blev det och vi var väl nära och välta (precis som alla andra gånger) men roligt var det! Så då fick Lukas också prova på att åka pulka.


Sen var det dags att gå in och låta barnen sova middag. De fick varsin flaska välling, sen ner i säng och de slocknade nästan på en gång. :) Det är bra att få rasa av sig lite utomhus.

Av rikku - 27 januari 2010 12:15

Har ni någon aning om hur frustrerande det är att leta bland annonser efter jobb som man kan tänka sig söka, bara för att få reda på att "körkort B och tillgång till egen bil är ett krav"?


Många av jobben förstår jag inte ens varför man ska ha körkort och bil till!


Note to self: Körkort vore en bra investering.

Av rikku - 27 januari 2010 09:30

Som bor på Hisingen och i Ljusdal? Det är ofta jag ser ip-adresser därifrån, men jag kan inte komma på vem jag känner på Hisingen och Ljusdal vette fasen ens var det ligger. Hälsingland kanske? Längre norrut? Jag får googla det.

Av rikku - 26 januari 2010 20:00

Alltså, jag har funderat på det här jäkligt länge nu. Den här Jante-lagen, som folk snackar om så mycket, finns den verkligen och om den finns, finns den verkligen i en sådan stor utsträckning som det hävdas?


Jag pratade med Tommy om detta och han hävdar att den absolut finns och att folk blir förbannade på folk som anser att de är bra. Han tog Zlatan som exempel. Jag ville också ha Zlatan (bland andra) som exempel på att Jantelagen inte finns eftersom han anses vara bra och tycker det också och det är okej. Fast Tommy påstod att folk inte alls anser att det är okej att han tycker så.


Gäller det även andra idrottsstjärnor? Björn Borg, Kajsa Bergkvist, Helena Jonsson, Stefan Holm.. Jag är rätt säker på att dessa också anser att de är jävligt bra (och med rätta, förstås). Ser folk ner på dem också och tillämpar Jantelagen, "du ska inte tro att du är något"?


Jag tycker snarare att det verkar vara tvärtom, faktiskt. Om du inte anser att du är bra, om du inte strävar efter status och karriär, om du inte strävar efter att bli rik och känd, då är du inget. Att vara nöjd med så kallat "Svensson-liv", det är att bli föraktad och nedvärderad. Att vara nöjd med att vara vanlig knegare, det är en källa till förvåning. Skulle man sedan, Gud förbjude, bli sjuk, alltför sjuk för att fortsätta jobba, då ska man jagas, hånas, föraktas och ständigt anklagas för att vara "bidragsfuskare".


"Bidragsfuskare"... Att ett sådant ord har fått ett sådant starkt fäste här i Sverige! Det hade man väl aldrig kunnat tro eller ana tidigare. Numera är det så starkt förankrat i det svenska medvetandet att alla förutsätter att det är sant. Alliansen har i sanning lyckats väl där. Istället för att ifrågasätta om folk faktiskt skulle fuska sig till sjukpenning, VAB och dylikt så frågar folk istället hur många det är som fuskar, om det är större delen av alla sjukskrivna, eller om det bara är en stor andel.


Jag har ofta tänkt att numera skulle Hitler aldrig kunna få makten, inte med Internet och den upplysning som finns idag. Man kan lätt prata med folk från andra sidan världen och få input från en stor grupp människor och diskutera allehanda problem, händelser och företeelser.


Men nu är jag inte så säker längre.


Folk ifrågasätter ju inget! De matas med information om "det utbredda fusket" och genast så anser alla att det är klart att vi måste komma till rätta med problemet (vilket problem?). Fuskare måste sättas dit, sjuka ska ut i arbete och klarar de inte av det, synd. Då tar vi bara bort deras inkomst, då blir de nog friska nog, ska vi se. Hoppsan, några tar visst livet av sig i ren desperation. Nå, det är sånt som händer. Det viktiga är ju att vi får bort fusket. Dessutom var det säkert på grund av något annat som de valde att ta livet av sig. Förresten är folk alldeles för lata, det är därför vi har så hög arbetslöshet. Sänk deras inkomst så hittar de nog fler jobb. Vad vi gör för att skapa fler jobb? Jamen, vi sänker ju skatterna! Vilken knäpp fråga.


....


Jantelagen borde skrivas om. Den är inte "du ska inte tro att du är något". Den är snarare: "du ska inte tro att du är värd något om du inte är någon".

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards