Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Snart helg igen.

Av rikku - 26 mars 2010 13:15

Tiden rusar iväg. Det känns som att jag har sagt det förr, men så är det. Om en vecka är det påsk och efter påsk ska jag träffa dagmamman och nån vecka senare är det dags att skola in barnen, om jag har räknat rätt. Hua. Slutet på min tillvaro som hemmavarande mamma är snart här. Från och med den 22:e april så är jag officiellt arbetslös istället för mammaledig. Det är lite skrämmande, men samtidigt lite pirrigt. Hade jag bara vetat att jag fick tag på ett bra jobb så skulle det nog inte vara skrämmande alls längre.


Eller jo, nu lurar jag nog bara mig själv, för det ÄR skrämmande att behöva lämna bort barnen. Men jag vänjer mig väl. Det är ju faktiskt för min egen skull jag lämnar bort dem, så att jag kan arbeta och tjäna pengar och dra mitt strå till stacken i den här familjen. Jag tvivlar på att de skulle må dåligt av att vara hos dagmamman, snarare tror jag att de kommer tycka att det är kul att leka med de andra barnen. Det är mest för min egen skull jag är orolig, orolig för hur jag ska klara mig utan dem.


Samtidigt tänker jag att "vad skönt det ska bli att börja arbeta igen och träffa vuxna människor!". För det är ju roligt också. Att bara umgås med barnen hela dagarna kan göra en lite dum i huvudet, så att säga. Nästan det enda man tänker på är ju barn-saker. Vad det går för barnprogram på TVn, vilka leksaker som är var och vad barnen ska ha för kläder på sig när de går ut. Såna saker. Jag saknar lite grann att ha vuxensaker att tänka på.


Nu får jag det att låta som att jag aldrig tänker på vuxensaker, och så är det ju inte. Ekonomin, inköp, matlagning, jobb och till viss del också vad som händer på nyheterna, men det är ändå lite för begränsat.


Nåväl. Saker förändrar sig och det får man leva med.


Idag har jag sökt tre nya jobb än så länge. Ett av dem tror jag inte att jag har så stor chans att få, men what the heck. Jag har sökt det i alla fall så chansen finns åtminstone. Jag tänker rätt mycket på vad Arbetsförmedlingen ska kunna göra för mig. Jag menar, jag tar mycket egna initiativ (ringer runt till företag), letar upp annonser på Platsbanken och söker, har skrivit in mig på flera bemanningsföretags sidor och tycker faktiskt att jag gör allt jag kan för att få ett jobb.


Så vad ska Arbetsförmedlingen kunna hjälpa till med? Jo, de kan ju förstås hjälpa mig gå igenom mina ansökningar och säga vad som är bra och vad som är dåligt med dem. Kanske har de några tips om företag som kan behöva folk, men som inte har annonser ute, men det betvivlar jag faktiskt. I övrigt kan jag inte komma på något. Jo, utbildningar, förstås, det fick jag ju förra gången jag var arbetslös. Och den ledde ju till anställning i fem år, så det var en bra utbildning. :)


Men äh. Jag får väl helt enkelt se vad som erbjuds. Jag får ju hjälp från jobbet också, så det kommer nog gå bra. Om inte så lär jag i alla fall inte sitta och gnälla över att Arbetsförmedlingen inte skaffar mig något jobb, så som vissa andra gör (folk som inte ens är arbetslösa, oftast! Märkligt nog).


Det är en märklig värld vi lever i.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards