Thorn without a rose

Direktlänk till inlägg 24 juni 2012

Men vad trött jag blir!

Av rikku - 24 juni 2012 21:55

Alltså, nu måste vi skärpa till oss här hemma. Det är helt sanslöst hur stökigt vi kan låta det bli innan vi tar itu och röjer upp. Samtidigt är det ju så lätt att hålla ordning, om vi bara tar oss de extra sekunderna att lägga sakerna på rätt plats på en gång. Men lik förbannat så samlas det post inne i datarummet och i köket. Viktiga lappar blandas med reklam. En kvarglömd kaffekopp står på databordet hur länge som helst och kläder som ska i tvättkorgen läggs på golvet eftersom man "ska bara...".


Det är ju så man kan bli galen! Och nej, jag försöker inte skylla på vare sig barnen eller sambon, för vi är lika dåliga på att hålla ordning allihop. Nåja, barnen kan väl knappast lastas för att de glömmer kvar leksakerna i vardagsrummet eller sprider ut sina teckningar över halva lägenheten, det är vi vuxna som har ansvaret för att se till att allt hamnar på sin rätta plats.


Nu och då gör jag upp listor och scheman för hur vi ska göra för att hålla ordning och det brukar funka i nån vecka eller två. Sen börjar man slarva igen och så helt plötsligt ser lägenheten ut som ett bombnedslag igen. Ju värre det ser ut, desto mer drar man sig för att ta itu med det. Men det roliga är ju att när vi väl GÖR det, ja, då fixar vi ju i ordning hela lägenheten på nån timme eller två och så ser det jättefint ut igen. Så varför är det så svårt att hålla ordningen sen då?


Enkelt svar; för att det är så förbannat tråkigt. Visst, man blir belönad på så sätt att vi håller det fint, men det är helt enkelt inte motivation nog.


Det blir väl till att göra ett nytt försök med listor, antar jag..


*suck*

 
 
Marie

Marie

5 juli 2012 10:34

Haha! Det där med listor testade jag och exet. Uppgifter skrivna som skulle kryssas i när det var gjort. Nu gör de varken från eller till när jag bor själv :-P

http://www.saffeochjag.blogg.se

rikku

8 juli 2012 21:55

Det är mest för min egen del som jag gör listorna. =) Utan organisering så får jag absolut inget gjort. Då konstaterar jag bara att "jaha, detta och detta behöver göras" och har jag ingen klar plan för hur jag ska göra, i vilken ordning och vad som ska prioriteras först, ja, då gör jag istället ingenting. Veeeerkligen duktigt.. or not. :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite. ...

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag n...

Av rikku - 10 november 2017 02:15

Jag nämnde väl häromdagen att jag har börjat lyssna på podcast? The Psych files är den jag lyssnar på för närvarande och lär lyssna på ett bra tag framöver. Han som håller i den, Michael Britt, startade podden för tio år sedan, så jag har lite att ta...

Av rikku - 9 november 2017 23:36

Det här har varit en väldigt påfrestande dag, både fysiskt och psykiskt. Vi hade minnesstund för Lasse idag. Lasse var en truckförare som jag jobbat med i 4-5 år. Han dog plötsligt och oväntat förra veckan, endast 47 år gammal. Minnesstunden var väld...

Av rikku - 9 november 2017 02:38

Som ungefär fyra personer har märkt (fler är det inte som läser min blogg, typ) så har det varit ganska, eller ja, totalt tyst på bloggen ganska länge nu. Det var flera år sedan jag bloggade aktivt och frekvent. Jag vet inte, det är väl att jag är på...

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Skapa flashcards