Thorn without a rose

Alla inlägg den 15 november 2017

Av rikku - 15 november 2017 22:29

Den här podden jag lyssnar på är helt fantastisk. Det finns så mycket som jag skulle vilja diskutera och resonera kring bland alla ämnen som jag har fått höra om. Men jag lyssnar ju på fler avsnitt än jag hinner blogga om, så man får sålla lite.

Idag tänkte jag skriva lite om matte. Matte lärs tydligen inte ut på samma sätt nu som när jag gick i skolan, enligt podden. Det finns ett nytt tankesätt kring matte och hur de lär ut till barnen. Det nya sättet skulle passa barns naturliga tankeprocess bättre. Jag blev, såklart, nyfiken och ställde frågan till barnen vid köksbordet om hur de räknar ut ett tal i huvudet. Jag tog upp samma exempel som de gjorde i podden; 35+35. Mycket riktigt, barnen svarade att de räknade på samma sätt som det påstods i podcasten, nämligen 30+30 och 5+5 och sedan 60+10. Jag blev väldigt imponerad. Och lite förvirrad. Jag själv räknar ju åt andra hållet, med entalen först och tiotalen sedan (och ettan i minne!). Så var det jag blev lärd för väldigt länge sedan. Jag måste ringa farmor och fråga åt vilket håll hon räknar, vid tillfälle. Det hade aldrig slagit mig innan att folk tänker olika vid huvudräkning, även om det är självklart nu när tanken har väckts.

Asch, jag hinner inte mer nu, men jag får försöka återkomma imorgon, antingen inom samma ämne eller något helt annat.

Av rikku - 15 november 2017 07:07

Igår fyllde Lily fem år. Det är inte klokt vad fort tiden går! Gammal klyscha, men så är det verkligen. Min yngsta är fem år. Min yngsta! Äldsta dottern har passerat tio och är snart lika lång som jag. Skor kan vi nästan dela på redan. Själv är jag närmare 40 än 30. Men som farmor och farfar sade i helgen apropå att tiden går fort; "vad ska vi säga då? Alla våra barn är pensionärer." Tiden går verkligen fort och jag känner lite småpanik över att inte hinna med.

Men det är ett helt annat inlägg.

Gårdagen var jättebra. Jag tror Lily känner sig nöjd också. Hon fick ett paket att öppna på morgonen och resten på eftermiddagen. Lily fick bestämma middagen, vilket blev korv stroganoff, och sen tårta till efterrätt. Hon fick två paket med Lego Elves, vattenfärg, och en massa djur. Ett paket med hundar och ett med djur på bondgården och sen fick hon hästar som liknar My Little Pony. Det var typ samma, men inte riktigt. Typ piratkopia. Hon blev jätteglad för allting. Resten av kvällen satt hon och byggde Lego med Vanja och lekte med djuren. Så det gick nog hem hos henne. :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017
>>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards