Thorn without a rose

Alla inlägg den 10 januari 2010

Av rikku - 10 januari 2010 19:00

Att alla barn är olika har man ju fått höra sen den dag man fick sitt första positiva graviditetsbesked. Det är nu visserligen sant, så det ska inte sägas så mycket om (förutom att folk gärna upprepar det lite väl många gånger, kanske). När det kommer till mina barn så är det mer än sant, det är nästan en regel. De är så olika som om de vore natt och dag. Nu är de visserligen pojke och flicka och det borgar väl för en del olikheter kanske, men jag är av den bestämda uppfattningen att det inte finns något visst sätt som pojkar eller flickor "är", alltså vägrar jag se det som en förklaring till deras olikheter.


Vanja: Lätthanterlig, lugn (om än busig), lättsövd, lättammad, tog flaska lätt, sov hela nätter väldigt tidigt.


Lukas: Svår att ha att göra med, full rulle hela dagen, omöjlig att söva, amningen är en brottningsmatch ibland, vägrar flaska (i alla fall med välling i), har aldrig sovit en hel natt än. Det längsta han har sovit är fem timmar i sträck på en natt. Halleluja.


Lukas har också humör som heter duga. Om han inte får en viss leksak på en gång, exempelvis för att Vanja leker med den, då illvrålar han och stampar med fötterna och ser otroligt arg ut överlag. Vanja i den åldern, hon pep mest och sa "meh" och "min" om man tog leksaker från henne. Nu kan hon också få riktiga utbrott, men hon är ju snart tre också och det ska ju komma en trotsålder här också, har jag hört.


Jag börjar bli lite orolig faktiskt för hur vi ska göra för att få honom att sova hela nätterna. Som det är nu så ammar jag ju nätterna igenom, mer eller mindre, men jag kan inte låta bli att amma eftersom det är enda sättet att få honom att somna om på nätterna. Hade han tagit flaska så hade det ju varit en sak, men nu måste jag verkligen amma, vare sig jag har lust eller ej. Nå, det är klart att jag har lust att amma, jag har ju tänkt amma tills han är redo för att sluta, men på nätterna känns det lite tungt. Hade han bara druckit välling så hade han kanske sovit längre. Det är i alla fall en teori som folk gärna slänger ur sig. 


Själv har jag ingen aning, faktiskt.

Presentation

Länkar

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards